明淑日记(2024/1/31)

美歌小屋

<p class="ql-block">那天日记提到朋友邀约,云南自驾游,我有些纠结。</p><p class="ql-block">虽然是很好的朋友,而且是少有的、能够聊很深话题、三观相合的,出游应该很有意思。</p><p class="ql-block">但我的英语学习安排很紧,每天有必须完成的作业:需要非常专注、沉浸式的阅读和抄写,至少4~5个小时。这是我自己给自己订的任务。</p><p class="ql-block">这种有规律的作息让我很充实,因为能感觉进步与提高,同时找到延迟享受的快乐。</p><p class="ql-block">如果连续几天出门在外,或被琐事缠身,心情烦躁,静不下来学习,没完成既定的计划……我就会莫名的焦虑,一种虚度光阴的感觉。</p><p class="ql-block">这种滋味不好受。因此,旅游的话,能推就推。</p><p class="ql-block"><br></p><p class="ql-block">有人说,非要这么拼吗?到了国外,有了环境,凭已有的基础,交流沟通应该没问题!</p><p class="ql-block">是,哪怕在中国,没上过学的老人,中国话比谁都溜,吵架都吵不过他。但却大字不识,文盲一个。</p><p class="ql-block">我可不想将来,在我生活的国度,当文盲。</p><p class="ql-block">还有人说,我才不去呢!我才不学呢!一把年纪了折腾,找罪受。</p><p class="ql-block">那是你,好吗。不要拿自身的条件,来评判别人的选择。</p><p class="ql-block">至少,我有选择。</p> <p class="ql-block">读父亲来信,很感慨,哪怕这么小的事,一点点不解和困惑,他都给我开导启悟。分享如下:</p> <p class="ql-block">After you have practiced cultivation and have truly improved,you'll find that you aren't attached to what others are attached to,and that you consider what others love to talk about really boring.</p><p class="ql-block">then there's bound to be a difference between you and others,and this gap will get increasingly larger.But you also shouldn't think too much about this aspect of things,because once you enter this state,you"ll slowly and gradually come into contact with the things you should come into contact with,and you will gradually reach the……You have your enjoyment,others have humans" enjoyment.</p>